Află care sunt abilitățile și aptitudinile care sunt la mare căutare pe piața muncii acum și cum pot fi valorificate la potențialele locuri de muncă din viitor.
Piața muncii a evoluat de la slujbele bazate în exclusivitate pe forța fizică la cele care se bazează pe forța minții. „Diversificare” este cuvântul care descrie cel mai bine piața locurilor de muncă de astăzi. De exemplu, un crupier trebuie să poată să presteze atât în cazinourile terestre, cât și coordoneze ruleta online, în secțiunile de live casino.
La fel, un angajat din domeniul IT poate să fie în același timp și freelancer sau antreprenor în timpul lui liber, folosindu-și aptitudinile pentru suplimentarea veniturilor. Societatea modernă se identifică în acest moment cu vastele posibilități de creștere a câștigurilor ce le sunt oferite celor care dispun de abilități multiple. Care sunt acestea și în ce domenii pot fi folosite cu mai multe șanse de sporire a veniturilor, vom discuta în cele ce urmează.
Competențele digitale – aptitudinea necesară viitorilor angajați?
Viața omului modern este strâns legată de digitalizare și de internet – aproape 60% din populația lumii (59,5% la începutul anului 2021, aproximativ 4, 66 miliarde de oameni) fiind conectată la internet. De la distracție, precum jocurile de i-gaming la online casino România sau urmărirea show-urilor preferate pe platformele de streaming și până la munca de la distanță, orice este acum posibil online.
Din ce în ce mai multe slujbe implică cel puțin prezența competențelor digitale de bază (80% din locurile de muncă). În anumite cazuri chiar ocupațiile elementare necesită astfel de competențe (27% dintre acestea).Personalul care activează în câmpul muncii din sectorul tehnic, mai ales în cazul companiilor cu mulți angajați (cel puțin 50% dintre posturi) necesită competențe digitale la nivel de expert. Același lucru se întâmplă și în cazul a peste 30% dintre slujbele de manager.
Desigur, în construcții, agricultură și în activitățile de natură manufacturieră, nu sunt necesare astfel de abilități digitale. Cu toate acestea, în ultimii 5 ani, pe fondul expansiunii digitalizării la nivel global, chiar și unele poziții din aceste sectoare de activitate necesită prezența competențelor digitale. S-a constatat că lipsa abilităților digitale au ca efect productivitatea scăzută (în 46% din cazuri) și scăderea numărului de clienți (în 43% dintre cazuri).
La nivelul Uniunii Europene, 38% dintre companii au raportat un impact negativ asupra performanțelor din cauza lipsurilor digitale ale angajaților. Însă, din păcate, 88% dintre societățile care s-au confruntat cu probleme de acest gen nu au luat nicio măsură pentru a suplini aceste lipsuri. Principala cauză este reprezentată de costurile ridicate ale unor astfel de programe.
Top aptitudini care le sunt necesare angajaților de astăzi și de mâine
Criza sanitară din 2020 a determinat schimbarea modului în care oamenii lucrează. Astfel, în timpul pandemiei, peste 70% dintre persoanele care lucrau full time la birou au trebuit să muncească de la distanță. Alternativa de a munci de acasă, online, a constituit “vesta de salvare”pentru multe afaceri.
Având în vedere că soluția muncii de acasă sau în regim hibrid (3 zile la birou și 2 zile de la distanță) se preconizează a fi o realitate în viitorul apropiat, oamenii trebuie să caute să dobândească noi abilități pentru a face față acestor schimbări. Printre aptitudinile necesare unui angajat în acest moment se numără:
- Flexibilitatea cognitivă;
- Creativitatea;
- Vizualizarea;
- Precizia și dexteritatea fizică;
- Capacitatea de învățare activă;
- Gândirea critică;
- Competențele digitale;
- Inteligența emoțională;
- Coordonarea cu ceilalți;
- Orientarea către client;
- Abilitatea de a-i învăța și antrena pe ceilalți;
- Capacitatea de a rezolva probleme complexe;
- Abilitatea de a gestiona resursele de timp, financiare, materiale și umane.
Evoluția cererii raportat la abilitățile necesare unei slujbe pe piața muncii, în toate industriile, din ultimii ani (2015-2020) indică în mod clar faptul că anumite aptitudini sunt mai actuale decât altele. Astfel, angajații de astăzi trebuie să aibă capacitatea de a rezolva problemele (40%), să aibă abilități cognitive (52%), abilități sociale (37%) sau aptitudini de managementul al resurselor (36%).
Cei care vor să se angajeze pe viitor vor trebui să dobândească sau să-și antreneze abilitățile care să le permită să lucreze în domenii precum cele legate de:
- Inteligența artificială;
- Blockchain;
- Dezvoltarea de software și aplicații mobile;
- Cibersecuritate;
- Analiza de date;
- Managementul resurselor umane și de timp;
- Producție audio/video;
- Design UX;
- Cloud computing;
- Design industrial;
- Project Management;
- Jurnalism digital;
- Programare;
- Animații;
- Marketing SEO/SEM.
Cu cât o persoană va deține mai multe abilități, cu atât aceasta va obține un punctaj mai ridicat în eventualitatea în care va dori să se angajeze într-o anumită funcție.
Care sunt slujbele cu o cerere crescută în următorii 10 ani?
Pe măsură ce organizațiile vor deveni din ce în ce mai transparente și mai flexibile, posturi precum cele de Manager de Operațiuni, Project Manager, Expert în Sustenabilitatea Afacerilor sau Manager de Afaceri vor fi din ce în ce mai numeroase. Dat fiind faptul că este necesară identificarea celor mai bune soluții pe astfel de funcții, job-uri precum cele de Manager HR vor fi la mare căutare.
Digitalizarea este o realitate, ceea ce înseamnă că slujbele precum cele de Specialist IoT (Internet of Things), Manager Securitate Cibernetică sau Manager Cloud Computing se vor regăsi din plin pe piața muncii. La fel cum și posturile de Analist Date, Antreprenor Fintech sau Expert AI se vor bucură de o promovare intensă din partea companiilor.
Angajatul viitorului trebuie să fie multitasking, să aibă aptitudinea de a reacționa prompt pentru rezolvarea problemelor și să dispună de competențe digitale. Iar acestea sunt doar câteva dintre noile abilități pe care să le stăpânească pentru a face față cu succes pe piața muncii!