Ce semnificaţii are culoarea uleiului de motor?

895
Ce semnificaţii are culoarea uleiului de motor

Culoarea unui ulei de motor dezvăluie multe despre starea și capacitatea sa de a lubrifia și proteja motorul. În continuare, vom prezenta diferitele culori și stări pe care un ulei de motor le poate prelua pe parcursul vieții sale. Procedând astfel, ne concentrăm în special asupra condițiilor care pot fi dăunătoare motorului.

Uleiul de motor înnegrit trebuie schimbat?

Nu. În mod normal, culoarea uleiului este un semn că își face treaba. Următorii trei factori influențează culoarea uleiului de motor:

Cicluri de căldură:

În timpul funcționării, uleiul este încălzit. Motorul atinge de obicei o temperatură de funcționare de 90°C până la 104°C. De îndată ce motorul este oprit din nou, uleiul se răcește. Aceste fluctuații permanente de căldură duc la întunecarea uleiului de motor.

Oxidare:

Când moleculele de oxigen interacționează cu moleculele de ulei, are loc oxidarea naturală. Aceasta este comparabilă cu fierul, care continuă să ruginească în aer.

Formarea funinginei:

Funinginea este de obicei asociată cu motoarele diesel. Cu toate acestea, motoarele moderne pe benzină cu injecție directă pot emite uneori mai multă funingine decât motoarele diesel mai vechi fără sisteme de posttratare a gazelor de evacuare. În timp ce particulele individuale de funingine sunt prea mici pentru a cauza uzura motorului, în cantități mai mari pot cauza uzura motorului. Formarea funinginei face ca uleiul de motor să se întunece.

Un ulei de motor întunecat nu mai este eficient?

Uleiurile de motor moderne conțin aditivi detergenți și dispersanți care curăță contaminanții precum funinginea și împiedică depunerea acestora pe suprafețele metalice. Uleiul care a devenit închis sau negru este un semn că aditivii își fac treaba și uleiul de motor poate fi folosit în intervalul de schimbare.

Dar uleiul care arată ca o ciocolată topită?

Un ulei de motor care arată ca o ciocolată topită și-a pierdut performanța. De exemplu, uleiul de motor a fost „spălat” din ce în ce mai mult prin scurgerile de garnituri de chiulasă, apă contaminată și lichid de răcire. Deoarece apa și uleiul nu se amestecă, picăturile de apă sunt suspendate în ulei. Acest lucru schimbă aspectul și consistența uleiului.

Apa prezentă în ulei duce la formarea de bule de spumă, care izbucnesc în timpul funcționării. Părțile metalice ale motorului nu mai sunt acum protejate împotriva uzurii.În plus, se formează nămol de ulei care înfundă canalele de ulei și poate deteriora motorul. În acest caz, uleiul de motor trebuie schimbat imediat.

Ce se întâmplă dacă uleiul se simte subțire sau arată subțire?

Uleiul de motor poate fi diluat prin ralanți excesivi sau printr-un defect tehnic dacă benzina sau motorina trece pe lângă segmentele pistonului. Dacă simțimiros de benzină sau motorină pe joja de ulei la verificarea nivelului uleiului, uleiul de motor a fost diluat de combustibil. Uleiul și-a pierdut vâscozitatea, a devenit mai subțire și uzura excesivă a motorului nu mai poate fi prevenită.

Diluarea combustibilului duce, de asemenea, la formarea de reziduuri dăunătoare și nămol. Trebuie remarcat faptul că o vâscozitate suficientă a uleiului poate fi determinată doar cu mare dificultate prin inspecție vizuală sau frecare între degete. O analiză profesională a uleiului este singura modalitate fiabilă de a determina vâscozitatea uleiului.

Uleiul se simte murdar. Ar trebui să-l schimb?

Dacă uleiul are această senzație, acesta conține nisip sau alți contaminanți. Asta poate însemna că uleiul s-a descompus chimic. Cu toate acestea, acest lucru este puțin probabil în cazul uleiului sintetic de înaltă calitate. În acest caz, filtrul de ulei s-a înfundat cu impurități. Permite uleiului de motor nefiltrat să ocolească filtrul și să circule prin motor. Unele filtre de ulei sunt echipate cu o supapă de bypass, care asigură alimentarea unității cu ulei.Pe termen scurt însă, uleiul și filtrul ar trebui schimbate urgent.

uleiuri de motor autoturisme